الإنتفاضة الفلسطينية الثالثة Third Palestinian Intifada
Revolusi Timur Tengah

Mungkin resapan revolusi Arab di Timur Tengah khususnya Mesir(مصر) mampu membantu Palestin? Sempena Nakbah(detik malang) tahun ke-63, Palestin masih seperti ketikamana dijanjikan sebuah 'Negara', namun tanah-tanah Palestin yang dirompak tersergam dengan binaan rumah perompak dan perampas. Tidak melampau jika menyebut ini adalah simbol keganasan moden rejim zionis. Waktu ini, penjajah sedang menari kegirangan kerana dapat berdiri teguh setelah melanyakkan Palestin dan memperdayakan dunia.


Laporan menarik:

Photobucket

Perjalanan Fahima(wanita Israel) mencari Islam

Barat runtuh dengan keruntuhan Israel - Aznar

Pembebasan tahanan Palestin peringkat kedua

Catatan 'ما بعد الثورة 25 يناير':


24 Jun 2012

- Pengerusi Suruhanjaya Tertinggi Pilihanraya, hakim Farouq Sultan mengumumkan Dr. Muhammad Morsy memperolehi pungutan suara sebanyak 13,230,131 yang dinisbahkan kepada 51.7%, manakala Ahmad Shafiq pula mendapat pungutan suara sebanyak 12,347,380 nisbah kepada 48.3%.


Dengan demikian, Dr. Morsy dipilih sebagai Presiden baru Mesir selepas revolusi 25 Januari.


29 Jun 2012

- Dr. Muhammad Morsy menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Azhar.

- Dr. Muhammad Morsy menyampaikan ucapan rasmi kepada rakyat Mesir di Dataran Tahrir(Tahrir Square) sempena himpunan juta yang dinamakan 'Penyerahan Kuasa'. Di hadapan himpunan, Dr. Muhammad Morsy turut mengangkat sumpah.


30 Jun 2012

- Dr. Muhammad Morsy mengangkat sumpah di hadapan Perhimpunan Agung Mahkamah yang terdiri daripada 18 orang hakim besar. Secara rasminya, Dr. Muhammad Morsy ditabalkan jawatan Presiden Republik Arab Mesir selepas memperolehi kemenangan dalam pemilihan(pilihanraya) Presiden peringkat ulangan.

- Presiden menyampaikan ucapan di Universiti Kaherah. Beliau turut mengangkat sumpah di hadapan para hadirin yang dijemput khas.

Tentangan dan serang balas, 20 Jun 2012:


- [Kemaskini] Pejuang menghentam lagi lokasi-lokasi Israel

- Dua cedera, pesawat zionis mengebom Bayt Lahiya

- [Kemaskini] Empat cedera dua buah lokasi AL-QASSAM dibom F-16

- Anak syahid, ayah dan beberapa orang lagi cedera

- Kebakaran, tiga dilanda histeria dalam pengeboman pejuang Palestin

- [Kemaskini] Syahid, dua cedera sasaran serangan udara zionis di Rafah

- Cedera, zionis lancar lagi serangan di Gaza

- 4 tentera zionis cedera akibat serangan roket di Ashkelon

Lanjut beku 3 bulan bebas perisik Israel

21 September 2010

Menurut radio tentera Israel, salah satu cadangan yang sedang ditimbal-balas dalam ruang rundingan pihak rejim zionis mengenai permasalahan pembekuan kerja bina penempatan haram iaitu dengan tindakan Amerika Syarikat(US) membebaskan seorang perisik Israel, Jonathan Bullard yang dituduh mengintip untuk kepentingan Israel. Dengan sedemikian, tempoh pembekuan kerja binaan penempatan haram akan dilanjutkan 3 bulan lagi dari tempoh asal yang berakhir pada 26 September akan datang.

Radio tentera rejim zionis menjelaskan, seorang individu yang hampir dengan Benjamin Netanyahu, Perdana Menteri penjajah telah meminta dari seorang individu yang ada hubungan baik dengan pihak Palestin dan US supaya mendedahkan cadangan tersebut kepada Pentadbiran US, namun belum diketahui sama ada Washington memberikan jawab balas atau tidak.

Jabatan Perdana Menteri Israel yang mengulas berita ini, katanya, Netanyahu tidak tahu mengenai sebarang permintaan yang disampaikan kepada US, sambil itu, Jabatan Perdana Menteri menyatakan, Netanyahu tidak akan mengubah keputusannya yang telah menetapkan tempoh pembekuan berakhir pada 26 September ini.

Abbas jumpa Presiden Israel

Gambar(safa): Kiri, Perez dan Abbas, kanan.

Sementara itu, laporan berita agensi 'Safa' mendedahkan pertemuan antara Presiden Palestin yang tamat tempoh menurut HAMAS, iaitu Mahmoud Abbas dengan Presiden rejim zionis(Israel), Simon Perez petang semalam di New York.

Menurut sumber rasmi Palestin Ramallah, agensi berita 'Wafa', berkata, kedua-dua presiden membincangkan kedudukan dan perkembangan hasil rundingan damai secara aman.

Abbas yang berada di New York juga akan turut serta dalam persidangan Perhimpunan Agung PBB, kali yang ke-65. Sebagaimana yang dijadualkan, Abbas akan menyampaikan ucapan mewakili Palestin pada 25 September ini di dalam persidangan tersebut.

Gambar(wikipedia): Lokasi Persidangan Agung PBB.

Sumber menyebut, pihak yang mengiringi Abbas ke New York, Penasihat Sulit Pertubuhan Pembebasan Palestin(PLO), Yaseer Abdurrabbuh, Ketua Badan Hal-Ehwal Perundingan PLO, Saeb Arekat, Menteri Luar Pemerintah Palestin Ramallah, Riadh Al-Maliki, dua orang anggota Lajnah Pusat Gerakan FATAH, Muhammad Ashtiah dan Nabil Sha'at, jurucakap rasmi Pemerintah Palestin Ramallah, Nabil abu Radinah serta Akram Haniah, Penasihat Presiden dan Majdi Al-Khalidi, Penasihat Diplomatik Presiden.

Agar tidak perjalanan rundingan tergugat

Media Mesir 'Shorouk' dimaklumkan bahawa Mahmoud Abbas telah mengarahkan pasukan rundingan Palestin agar tidak membuat sebarang kenyataan media berhubung perjalanan rundingan sehinggalah akhir bulan ini. Sedemikian itu, adalah permintaan daripada George Mitchell, Utusan Damai US di Timur Tengah yang merasa khuatir hal tersebut akan mempengaruhi perjalanan rundingan.

Sumber Palestin yang enggan namanya didedahkan berkata kepada agensi berita 'Shourouk' berkata, pusingan ketiga rundingan damai bersemuka antara Palestin-Israel akan ditentukan waktunya menjelang Persidangan Agung PBB. Sumber 21/09/2010, suratkhabar Misril-Youm(Mesir), suratkhabar Shourouk(Mesir) dan web berita safa.ps

0 comments:

widgeo.net

anjung pavilion

Free counter and web stats Politics Top Blogs Politics Blogs - Blog Top Sites
Journalist Blogs - Blog Catalog Blog Directory

 Subscribe in a reader

download juice, the cross-platform podcast receiver

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates .com 2008

Kembali ke ATAS