الإنتفاضة الفلسطينية الثالثة Third Palestinian Intifada
Revolusi Timur Tengah

Mungkin resapan revolusi Arab di Timur Tengah khususnya Mesir(مصر) mampu membantu Palestin? Sempena Nakbah(detik malang) tahun ke-63, Palestin masih seperti ketikamana dijanjikan sebuah 'Negara', namun tanah-tanah Palestin yang dirompak tersergam dengan binaan rumah perompak dan perampas. Tidak melampau jika menyebut ini adalah simbol keganasan moden rejim zionis. Waktu ini, penjajah sedang menari kegirangan kerana dapat berdiri teguh setelah melanyakkan Palestin dan memperdayakan dunia.


Laporan menarik:

Photobucket

Perjalanan Fahima(wanita Israel) mencari Islam

Barat runtuh dengan keruntuhan Israel - Aznar

Pembebasan tahanan Palestin peringkat kedua

Catatan 'ما بعد الثورة 25 يناير':


24 Jun 2012

- Pengerusi Suruhanjaya Tertinggi Pilihanraya, hakim Farouq Sultan mengumumkan Dr. Muhammad Morsy memperolehi pungutan suara sebanyak 13,230,131 yang dinisbahkan kepada 51.7%, manakala Ahmad Shafiq pula mendapat pungutan suara sebanyak 12,347,380 nisbah kepada 48.3%.


Dengan demikian, Dr. Morsy dipilih sebagai Presiden baru Mesir selepas revolusi 25 Januari.


29 Jun 2012

- Dr. Muhammad Morsy menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Azhar.

- Dr. Muhammad Morsy menyampaikan ucapan rasmi kepada rakyat Mesir di Dataran Tahrir(Tahrir Square) sempena himpunan juta yang dinamakan 'Penyerahan Kuasa'. Di hadapan himpunan, Dr. Muhammad Morsy turut mengangkat sumpah.


30 Jun 2012

- Dr. Muhammad Morsy mengangkat sumpah di hadapan Perhimpunan Agung Mahkamah yang terdiri daripada 18 orang hakim besar. Secara rasminya, Dr. Muhammad Morsy ditabalkan jawatan Presiden Republik Arab Mesir selepas memperolehi kemenangan dalam pemilihan(pilihanraya) Presiden peringkat ulangan.

- Presiden menyampaikan ucapan di Universiti Kaherah. Beliau turut mengangkat sumpah di hadapan para hadirin yang dijemput khas.

Tentangan dan serang balas, 20 Jun 2012:


- [Kemaskini] Pejuang menghentam lagi lokasi-lokasi Israel

- Dua cedera, pesawat zionis mengebom Bayt Lahiya

- [Kemaskini] Empat cedera dua buah lokasi AL-QASSAM dibom F-16

- Anak syahid, ayah dan beberapa orang lagi cedera

- Kebakaran, tiga dilanda histeria dalam pengeboman pejuang Palestin

- [Kemaskini] Syahid, dua cedera sasaran serangan udara zionis di Rafah

- Cedera, zionis lancar lagi serangan di Gaza

- 4 tentera zionis cedera akibat serangan roket di Ashkelon

Pendatang Israel siap sedia, Abbas terus mesyuarat

26 September 2010

Beberapa jam sebelum berakhirnya tempoh pembekuan kerja bina di penempatan Israel di Tebing Barat, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas mengumumkan bahawa beliau akan mengadakan mesyuarat dengan Menteri-menteri Luar Arab pada 4 Oktober akan datang. Mesyuarat tersebut bagi menentukan nasib rundingan damai, sementara itu, pendatang-pendatang Israel di Tebing Barat sedang bersiap sedia untuk memulakan kerja pembinaan.

Jelas Abbas, atas permintaannya, Jawatankuasa Arab akan mengadakan satu pertemuan di ibu pejabat Liga Arab di Kaherah pada 4 Oktober ini bagi membincangkan permasalahan penempatan Israel ketika rundingan damai yang masih berterusan.

Abbas menyatakan, sebaik sahaja mesyuarat dengan Menteri-menteri Luar Arab, beliau akan mengadakan pula pertemuan dengan Badan-badan gerakan FATAH bagi menetapkan keputusan mengenai masa depan rundingan.

Kenyataan Abbas yang dinukilkan dari agensi berita Perancis, berkata, beliau akan membincangkan masalah yang berterusan dalam rundingan, iaitu mengenai keputusan yang diputuskan oleh Israel berhubung pembekuan penempatan sama ada secara positif atau negatif.

Sebelum ini, Abbas menegaskan bahawa beliau membantah sebarang penyelesaian menurut persamaan yang tidak menghentikan kesemua kerja bina penempatan malah, Abbas menyatakan, beliau menolak penyelesaian dalam bentuk yang sebahagian.

"Sesungguhnya Israel hanya ada dua pilihan, sama ada pilih untuk damai atau meneruskan penempatannya," Kata Abbas ketika menyampaikan ucapan dalam Perhimpunan Agung PBB.

Memetik dari media 'Al-Hayat' London, Abbas berkata, beliau tidak mahu menghentikan rundingan damai dengan Israel secara tergesa-gesa sekalipun tidak dilanjutkan tempoh pembekuan ke atas sebahagian kerja bina di penempatan Israel di Tebing Barat.

US terus hubungi

Sedemikian itu, Amerika Syarikat(US) terus menghubungi Israel secara kerap untuk menyelamatkan rundingan damai sebelum tempoh pembekuan berakhir.

Gambar(haaretz): Pendatang Israel ketika upacara pembukaan kerja bina di penempatan kelihatan terlalu gembira kerana tanah Palestin yang dianggap tanah Yahudi di Tebing Barat.

Sementara itu, Jurucakap bagi nama Presiden Abbas, Nabil Abu Radinah, berkata, US masih meneruskan usahanya sehingga sekarang supaya tidak berlaku sebarang perlanggaran.

Jelas wakil berjawat tinggi White House, US amat berharap kedua-dua pihak meneruskan rundingan damai secara bersemuka meskipun tempoh pembekuan penempatan selesai.

David Axelrod, salah seorang, penasihat Presiden Amerika, Barrack Obama berkata kepada sebuah rangkaian berita 'ABC' Amerika, "sepanjang hari, kami terus mendesak dan menekan demi tercapainya penyelesaian dalam masalah penempatan Israel."

Beliau menyatakan, Menteri Luar US, Hillary Clinton telah berusaha keras bagi mengadakan perbincangan secara terbuka antara kedua belah pihak, Israel dan Palestin.

Menjawab kenyataan yang sedemikian, Israel mempamerkan sikapnya yang bersedia untuk mencapai penyelesaian dengan persamaan yang disepakati semua pihak. Namun, dalam masa yang sama, Israel mengulangi keputusannya, "tidak boleh menghentikan keseluruhan kerja-kerja pembinaan" di penempatan-penempatan.

Pendatang siap sedia

Gambar(haaretz): Pendatang Israel ketika upacara pembukaan menjalankan semula kerja bina penempatan di Tebing Barat.

Ketika ini, Netanyahu telah menyarankan kepada pendatang-pendatang Yahudi agar menenangkan diri. Malah, Netanyahu berharap mereka dapat sama-sama bertanggungjawab sepertimana yang telah dilalui selama 10 bulan ketika penggantungan kerja bina penempatan.

Susulan ketika hampir tempoh berakhirnya pembekuan, pendatang-pendatang Israel telah menyediakan berpuluh-puluh buah kapal korek(case), termasuk jentolak yang memastikan lagi kerja bina di penempatan-penempatan Israel akan bermula.

Menurut radio Israel, lebih dari 1,500 buah perumahan telah mendapat kelulusan yang membolehkan kerja bina dijalankan dengan segera.

Berikutan itu,langkah permulaan yang ditunjukkan oleh para pendatang Israel yang disokong sayap kanan parti politik Israel, Likud telah meletakkan batu asas di sebuah perumahan Israel yang baru di penempatan 'Kiryat Netafim'. Kedudukan penempatan tersebut terletak di bahagian utara Tebing Barat.
______________________________________________
Parti Likud Israel

Presiden: Benjamin Netanyahu

______________________________________________

Dani Dayan, seorang pemimpin Badan penempatan Israel, Yesha yang terkemuka di Tebing Barat, berkata, "kerja bina penempatan mesti dijalankan menyeluruh seperti yang telah dijanjikan oleh Kerajaan."

Setiausaha Agung sebuah NGO Israel "Damai Sekarang" yang menentang penempatan, Yariv Oppenheimer mengungkapkan bahawa pembekuan kerja bina penempatan separa menyeluruh amat boleh dilakukan kerana Kerajaan mempunyai berbagai-bagai perantaraan bagi menghentikan pembinaan di penempatan.

Gambar(ynet): Gerakan "damai sekarang" Israel mengadakan demontrasi di hadapan kediaman Netanyahu.

Sebuah pertubuhan antarabangsa yang beribu pejabat di Us, Human Right Watch turut menggesa tempoh pembekuan kerja bina di penempatan-penempatan dilanjutkan lagi ke tempoh yang lebih panjang dan menyeluruh. Sumber 26/09/2010, web berita Al-Jazeerah

Pautan lain:

1. Despite Netanyahu's plea for restraint, thousands of settlers celebrate end of building freeze
2. Leftists: Building will destroy Israel

0 comments:

widgeo.net

anjung pavilion

Free counter and web stats Politics Top Blogs Politics Blogs - Blog Top Sites
Journalist Blogs - Blog Catalog Blog Directory

 Subscribe in a reader

download juice, the cross-platform podcast receiver

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates .com 2008

Kembali ke ATAS