الإنتفاضة الفلسطينية الثالثة Third Palestinian Intifada
Revolusi Timur Tengah

Mungkin resapan revolusi Arab di Timur Tengah khususnya Mesir(مصر) mampu membantu Palestin? Sempena Nakbah(detik malang) tahun ke-63, Palestin masih seperti ketikamana dijanjikan sebuah 'Negara', namun tanah-tanah Palestin yang dirompak tersergam dengan binaan rumah perompak dan perampas. Tidak melampau jika menyebut ini adalah simbol keganasan moden rejim zionis. Waktu ini, penjajah sedang menari kegirangan kerana dapat berdiri teguh setelah melanyakkan Palestin dan memperdayakan dunia.


Laporan menarik:

Photobucket

Perjalanan Fahima(wanita Israel) mencari Islam

Barat runtuh dengan keruntuhan Israel - Aznar

Pembebasan tahanan Palestin peringkat kedua

Catatan 'ما بعد الثورة 25 يناير':


24 Jun 2012

- Pengerusi Suruhanjaya Tertinggi Pilihanraya, hakim Farouq Sultan mengumumkan Dr. Muhammad Morsy memperolehi pungutan suara sebanyak 13,230,131 yang dinisbahkan kepada 51.7%, manakala Ahmad Shafiq pula mendapat pungutan suara sebanyak 12,347,380 nisbah kepada 48.3%.


Dengan demikian, Dr. Morsy dipilih sebagai Presiden baru Mesir selepas revolusi 25 Januari.


29 Jun 2012

- Dr. Muhammad Morsy menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Azhar.

- Dr. Muhammad Morsy menyampaikan ucapan rasmi kepada rakyat Mesir di Dataran Tahrir(Tahrir Square) sempena himpunan juta yang dinamakan 'Penyerahan Kuasa'. Di hadapan himpunan, Dr. Muhammad Morsy turut mengangkat sumpah.


30 Jun 2012

- Dr. Muhammad Morsy mengangkat sumpah di hadapan Perhimpunan Agung Mahkamah yang terdiri daripada 18 orang hakim besar. Secara rasminya, Dr. Muhammad Morsy ditabalkan jawatan Presiden Republik Arab Mesir selepas memperolehi kemenangan dalam pemilihan(pilihanraya) Presiden peringkat ulangan.

- Presiden menyampaikan ucapan di Universiti Kaherah. Beliau turut mengangkat sumpah di hadapan para hadirin yang dijemput khas.

Tentangan dan serang balas, 20 Jun 2012:


- [Kemaskini] Pejuang menghentam lagi lokasi-lokasi Israel

- Dua cedera, pesawat zionis mengebom Bayt Lahiya

- [Kemaskini] Empat cedera dua buah lokasi AL-QASSAM dibom F-16

- Anak syahid, ayah dan beberapa orang lagi cedera

- Kebakaran, tiga dilanda histeria dalam pengeboman pejuang Palestin

- [Kemaskini] Syahid, dua cedera sasaran serangan udara zionis di Rafah

- Cedera, zionis lancar lagi serangan di Gaza

- 4 tentera zionis cedera akibat serangan roket di Ashkelon

Media Israel: Siapakah kumpulan Palestin yang dipersalahkan kerana serangan?

20 Ogos 2011

Oleh: Reuters

Israel telah menyalahkan puak Palestin, Jawatankuasa Rintangan Popular(PRC), melancarkan serangan di sepanjang sempadan Mesir yang mengorbankan tujuh warga Israel pada hari Khamis. Dalam masa beberapa jam serangan, IAF diserang kembali oleh PRC, yang berpusat di Gaza dan telah membunuh lima orang ahlinya termasuk pemimpin dan leftenan.

Berikut adalah beberapa maklumat mengenai organisasi tersebut, yang menafikan terlibat dalam serangan di selatan Israel.

PRC adalahh satu kumpulan yang disertai oleh bekas aktivis bersenjata dari puak-puak yang berbeza. Ia telah ditubuhkan di Semenanjung Gaza pada tahun 2000 iaitu pada tahun permulaan pemberontakan Palestin untuk menuntut Negara mereka.

Kumpulan ini turut disertai oleh bekas ahli keselamatan daripada pelbagai agensi-agensi keselamatan Pihak Berkuasa Palestin, termasuklah ahli-ahli yang tidak berpuas hati terhadap FATAH, yang mana telah melepaskan keganasan terhadap Israel. Ia beroperasi secara bebas di bawah pemerhatian pemimpin HAMAS.

Walau bagaimanapun, pejuang daripada kedua-dua kumpulan telah bersatu dalam beberapa serangan terselaras pada tahun-tahun lepas dan pemimpin PRC telah mengambil kedudukan politik yang sama dengan HAMAS mengenai langkah keamanan Pihak Berkuasa Palestin dengan Israel.

Kumpulan itu mengadakan berpuluh-puluh serangan terhadap tentera Israel dan peneroka Yahudi pada beberapa tahun yang lalu. Antara serangan yang telah mereka melakukan adalah mogok menentang diplomat Amerika Syarikat(2003) di mana telah mengorbankan tiga pengawal keselamatan, dan menembak wanita Israel yang hamil dan empat anak wanita tersebut(2004).

Pada bulan Jun 2006, IAF membunuh pengasas PRC, Jamal Abu Samhadana dalam serangan yang disasarkan di Gaza. Tidak lama kemudian, PRC adalah salah satu daripada tiga kumpulan yang mengaku bertanggungjawab terhadap penculikan beberapa orang askar Israel Gilad Shalit. Beliau dipercayai masih berada dalam tawanan di Gaza.

Reka bentuk lambang mereka dan gambar berbentuk satu gengaman tangan sangat serupa dengan gambar yang digunakan oleh penyokong Iran dan kumpulan gerila Lubnan HIZBULLAH, Israel percaya kumpulan itu mendapat sokongan daripada HIZBULLAH.

Laporan berita ini dipetik dari sebuah web berita Israel 'Haaretz' pada 19/08/2011. Laporan tersebut bertajuk, Who is the Palestinian group blamed for the attacks?

0 comments:

widgeo.net

anjung pavilion

Free counter and web stats Politics Top Blogs Politics Blogs - Blog Top Sites
Journalist Blogs - Blog Catalog Blog Directory

 Subscribe in a reader

download juice, the cross-platform podcast receiver

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates .com 2008

Kembali ke ATAS