الإنتفاضة الفلسطينية الثالثة Third Palestinian Intifada
Revolusi Timur Tengah

Mungkin resapan revolusi Arab di Timur Tengah khususnya Mesir(مصر) mampu membantu Palestin? Sempena Nakbah(detik malang) tahun ke-63, Palestin masih seperti ketikamana dijanjikan sebuah 'Negara', namun tanah-tanah Palestin yang dirompak tersergam dengan binaan rumah perompak dan perampas. Tidak melampau jika menyebut ini adalah simbol keganasan moden rejim zionis. Waktu ini, penjajah sedang menari kegirangan kerana dapat berdiri teguh setelah melanyakkan Palestin dan memperdayakan dunia.


Laporan menarik:

Photobucket

Perjalanan Fahima(wanita Israel) mencari Islam

Barat runtuh dengan keruntuhan Israel - Aznar

Pembebasan tahanan Palestin peringkat kedua

Catatan 'ما بعد الثورة 25 يناير':


24 Jun 2012

- Pengerusi Suruhanjaya Tertinggi Pilihanraya, hakim Farouq Sultan mengumumkan Dr. Muhammad Morsy memperolehi pungutan suara sebanyak 13,230,131 yang dinisbahkan kepada 51.7%, manakala Ahmad Shafiq pula mendapat pungutan suara sebanyak 12,347,380 nisbah kepada 48.3%.


Dengan demikian, Dr. Morsy dipilih sebagai Presiden baru Mesir selepas revolusi 25 Januari.


29 Jun 2012

- Dr. Muhammad Morsy menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Azhar.

- Dr. Muhammad Morsy menyampaikan ucapan rasmi kepada rakyat Mesir di Dataran Tahrir(Tahrir Square) sempena himpunan juta yang dinamakan 'Penyerahan Kuasa'. Di hadapan himpunan, Dr. Muhammad Morsy turut mengangkat sumpah.


30 Jun 2012

- Dr. Muhammad Morsy mengangkat sumpah di hadapan Perhimpunan Agung Mahkamah yang terdiri daripada 18 orang hakim besar. Secara rasminya, Dr. Muhammad Morsy ditabalkan jawatan Presiden Republik Arab Mesir selepas memperolehi kemenangan dalam pemilihan(pilihanraya) Presiden peringkat ulangan.

- Presiden menyampaikan ucapan di Universiti Kaherah. Beliau turut mengangkat sumpah di hadapan para hadirin yang dijemput khas.

Tentangan dan serang balas, 20 Jun 2012:


- [Kemaskini] Pejuang menghentam lagi lokasi-lokasi Israel

- Dua cedera, pesawat zionis mengebom Bayt Lahiya

- [Kemaskini] Empat cedera dua buah lokasi AL-QASSAM dibom F-16

- Anak syahid, ayah dan beberapa orang lagi cedera

- Kebakaran, tiga dilanda histeria dalam pengeboman pejuang Palestin

- [Kemaskini] Syahid, dua cedera sasaran serangan udara zionis di Rafah

- Cedera, zionis lancar lagi serangan di Gaza

- 4 tentera zionis cedera akibat serangan roket di Ashkelon

Pejuang terselamat, 6 roket gugur di tanah jajahan

31 Oktober 2011

Laporan jam 12:37 pagi, waktu Palestin(Semenanjung Gaza)
Jam 12:37 pagi, waktu Mesir
Jam 06:37 pagi, waktu Malaysia

SEMENANJUNG GAZA - Pesawat pengintip zionis tanpa pemandu telah menyasarkan serangan ke atas sekumpulan pejuang Palestin berhampiran Universiti Islamiah yang terletak di sebelah timur bandar Khan Younis, selatan Semenanjung Gaza menjelang pertengahan malam tadi, 30/10/2011.

Kata sumber berkenaan kepada MEDIA PERANG, 'dengan bantuan Allah, sekumpulan pejuang telah terselamat dari menjadi sasaran serangan di timur Khan Younis'.

Menurut agensi berita SAFA turut mengesahkan kejadian bahawa sebuah rumah telah dibom pesawat pengintip zionis dan pejuang Palestin terselamat dari pengeboman itu.

Serangan terbabit mengakibatkan aliran elektrik di kawasan berkenaan terputus sementara waktu.

Berhubung kejadian, jurucakap tentera rejim zionis mendakwa sekumpulan pejuang Palestin berkenaan telah melancarkan serangan roket ke daerah-daerah Israel(kawasan Israel di tanah jajahan 1948). Jelas jurucakap itu lagi, pesawat pengintip zionis hanya melepaskan satu serangan peluru misil.

Selepas kejadian, sumber Palestin berkata, pesawat pengintip tanpa pemandu kerap meninjau di ruang udara Semenanjung Gaza. Keadaan boleh disifatkan penuh berwaspada dan berjaga-jaga.

6 serangan roket gugur

Dari sudut lain, menukil sumber dari media Israel 'YEDIOTH AHRONOTH'(YNET) versi hebrew menjelaskan bahawa dua serangan roket gugur di Ushkul, dan serangan kedua dari tiga roket gugur di sebuah kawasan lapang selatan bandar Ashkelon.

Tambah YNET, selepas waktu tengah malam, satu lagi serangan roket gugur di sebuah kawasan lapang di sebelah barat Naqab(Negev).

Serangan-serangan roket ini tidak mengakibatkan sebarang kecederaan dan luka parah di kalangan warga zionis.

Gencatan senjata yang baru

Siaran 10 rejim zionis mengungkapkan bahawa gencatan senjata yang baru buat kali kedua dalam masa 24 jam telah dimeterai antara gerakan JIHAD ISLAMI(mewakili sayap tentera Palestin) dengan rejim zionis bermula pada jam 10:00 malam tadi, 30/10/2011.

Menurut laporan dari berita AL-JAZEERAH, Israel telah melanggar gencatan senjata yang dipersetujui pagi semalam setelahmana pesawat pengintip zionis mengebom sekumpulan pejuang Palestin dari BRIGED AL-MUQAWAMAH AL-WATANIAH(KATAIB AL-MUQAWAMAH AL-WATANIAH), lantas mengakibatkan seorang syahid dan seorang lagi mengalami kecederaan yang kritikal. Serangan terbabit mendorong pejuang-pejuang Palestin melancarkan semula serangan roket ke tanah jajahan. Hal ini berlaku sebagaimana kenyataan dari Abu Ahmad selaku jurucakap BRIGED AL-QUDS(SARAYA AL-QUDS, sayap tentera gerakan JIHAD ISLAMI) bahawa gencatan senjata ini bergantung kepada sikap rejim zionis.

Kenyataan khas dari jurucakap gerakan JIHAD ISLAMI, Daud Shihab pada malam semalam bahawa pejuang Palestin berhak untuk membalas serangan bilamana rejim zionis menyerang.

Berhubung soalan mengenai pendirian gerakan HAMAS berhubung gencatan senjata, beliau berkata, kumpulan-kumpulan pembebasan Palestin telah bersepakat pilihan penentangan(jihad) adalah cara membalas serangan zionis.

Menurut penganalisis politik Israel, Udi Segal, walaupun rejim zionis dengan ancamannya dan kumpulan-kumpulan pejuang Palestin dengan janji balasnya, kesemua pihak ini menyahut seruan dari pihak tengah, iaitu Mesir yang telah berusaha dengan berbagai-bagai jalan(cara) agar keadaan tidak menjadi lebih meruncing.

Pihak perantara, Mesir telah berjaya membawa gencatan senjata yang pertama tercapai antara BRIGED AL-QUDS dengan rejim zionis bermula jam 03:00 pagi Ahad, 30/10/2011. Bagaimanapun, rejim zionis telah melanggar gencatan.

Kemungkinan dari perkembangan lain yang menandakan tentangan sengit di Semenanjung Gaza mula surut apabila komander pertahanan dalaman rejim zionis membuat keputusan agar dibenarkan pengajian/pembelajaran beroperasi semula di daerah-daerah selatan(tanah jajahan/selatan Palestin) pada hari ini. Hal sedemikian, setelahmana pembelajaran dibekukan pada hari Ahad(semalam) disebabkan oleh serangan-serangan roket BRIGED AL-QUDS. Sumber 30-31/10/2011, web berita Safa.ps, MEDIA PERANG SARAYA AL-QUDS dan berita AL-JAZEERAH

0 comments:

widgeo.net

anjung pavilion

Free counter and web stats Politics Top Blogs Politics Blogs - Blog Top Sites
Journalist Blogs - Blog Catalog Blog Directory

 Subscribe in a reader

download juice, the cross-platform podcast receiver

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates .com 2008

Kembali ke ATAS